Veelvoorkomende UX Design fouten en hoe je ze kunt voorkomen

Een goed doordachte gebruikerservaring (UX) is erg belangrijk voor het succes van jouw website. Een optimale gebruikservaring leidt tot tevreden bezoekers, verhoogt het aantal conversies en verbetert de vindbaarheid. Toch zien wij nog vaak dezelfde UX-fouten die bezoekers frustreren en de algehele prestaties van de site negatief beïnvloeden. In deze blog bespreken we de meest voorkomende fouten en hoe je deze kunt voorkomen.

Slechte navigatiestructuur

Er is weinig zo frustrerend als door een website browsen en het overzicht verliezen of moeite hebben om terug te keren naar de oorspronkelijke landingspagina. Bezoekers vinden dit erg storend aangezien zij een korte aandachtsboog hebben. Indien zij niet snel kunnen vinden wat ze zoeken op jouw website, is de kans groot dat ze afhaken. Een slechte navigatiestructuur kan potentiële klanten zelfs daardoor wegjagen.

Zorg dus voor een intuïtieve en duidelijke navigatiestructuur zodat bezoekers altijd weten waar zij zich bevinden en hoe ze kunnen terugkeren naar vorige pagina’s. Gebruik (voor de bezoeker) begrijpelijke titels voor het menu en plaats de belangrijkste pagina’s binnen een paar klikken van de homepage. Ook is het aan te raden om de belangrijkste onderwerpen op de homepage te tonen zodat bezoekers direct kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn. Een effectieve navigatie  is daarom een cruciaal element voor een geslaagde gebruikerservaring.

Te veel informatie op een pagina

Een belangrijk punt dat we willen benoemen is om goed na te denken over de hoeveelheid informatie die je plaatst op een pagina. Hoewel het logisch kan zijn om zo veel mogelijk informatie te geven om de gebruiker goed te informeren, kan dit juist averechts werken. Te veel informatie maakt een pagina onoverzichtelijk en verwarrend waardoor bezoekers niet snel kunnen vinden wat ze zoeken en wat het belangrijkst is. Dit kan leiden tot frustraties en zelfs tot het verlaten van de website.

Eenvoud in websites is dus enorm belangrijk als je het ons vraagt. Houd je pagina’s daarom overzichtelijk door de informatie op elke pagina te beperken wat echt relevant en nuttig is voor bezoekers. Less is more! Gebruik witruimte effectief om de leesbaarheid te verbeteren en verdeel de inhoud in behapbare stukken met duidelijke koppen en subkoppen. Daarnaast helpen afbeeldingen en iconen om de inhoud te verduidelijken en aantrekkelijker te maken voor de bezoeker.

Laadsnelheid

De snelheid van je website is van groot belang. Volgens het onderzoek van HOBO SEO Consultancy zal meer dan 40 procent van de bezoekers je website verlaten als de laadtijd langer is dan 2 seconden. Dat is een enorm hoog bouncepercentage. Naast een betere gebruikerservaring, zorgt een snelle website ook voor een hogere zoekmachine-ranking.

Er zijn meerdere tools beschikbaar om de laadsnelheid van je website te achterhalen. Zelf maken wij veel gebruik van Page Speed Insights. Met deze tool kun je gemakkelijk een snelheidstest uitvoeren door je URL in te voeren. Je krijgt direct snelheidscores en suggesties voor verbeteringen voor zowel je desktop- als mobiele website.

Hieronder vind je wat algemene tips om de laadsnelheid te optimaliseren:

  • Gebruik tools zoals JPEG of PNG compressors om afbeeldingen te verkleinen zonder verlies van kwaliteit.
  • Gebruik caching om de laadtijd voor terugkerende bezoekers te verkorten.
  • Minimaliseer het aantal redirects.
  • Verwijder onnodige scripts om de bestandsgrootte te verkleinen en het aantal verzoeken te verminderen.

Mobielvriendelijk

Je zou het anno 2024 niet denken, maar veel websites zijn nog steeds niet of slecht bruikbaar op mobiele telefoons of tablets, terwijl de gemiddelde website toch echt het meest met mobiele telefoon of tablet bezocht wordt. 

Zorg dus voor een responsive ontwerp dat zich aanpast aan verschillende schermformaten. Test je website op verschillende mobiele apparaten om er zeker van te zijn dat alle elementen goed functioneren en gemakkelijk te gebruiken zijn. Tot slot worden door Google mobielvriendelijke websites beter gewaardeerd en hoger gerankt in de zoekresultaten.

Digitale toegankelijkheid

Echt een hot item in 2024 is digi-toegankelijkheid. Het is belangrijk dat iedereen volledig kan deelnemen aan de digitale wereld. Daarom moeten websites en apps voor iedereen toegankelijk zijn. Dus ook voor slechtzienden, laaggeletterden of mensen met een motorische handicap. Echter realiseren veel bedrijven zich niet dat hun websites en apps niet voldoende toegankelijk zijn.

Het voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) richtlijnen is de eerste stap richting digitale toegankelijkheid van jouw website. Een deel van deze richtlijnen hangt af van hoe je website is gebouwd, terwijl je andere richtlijnen wel zelf kunt toepassen.

  • Zorg ervoor dat teksten en achtergronden voldoende contrast hebben om de leesbaarheid te verbeteren.
  • Voeg beschrijvende alt-teksten toe aan afbeeldingen zodat gebruikers met een visuele beperking begrijpen wat er op de afbeelding staat.
  • Maak gebruik van duidelijke navigatiestructuren en logische tabvolgordes zodat gebruikers gemakkelijk door de website kunnen navigeren, inclusief gebruik van toetsenbordnavigatie.
  • Zorg ervoor dat video’s ondertiteld zijn en indien nodig voorzien van audiodescripties voor slechthorenden en blinden.
  • Maak formulieren en andere interactieve elementen toegankelijk door labels correct te gebruiken en foutmeldingen duidelijk weer te geven.

Call to Actions

Call-to-actions (CTA) komen in diverse vormen en kleuren voor. Het doel van een call-to-action is om bezoekers aan te moedigen tot specifieke acties, zoals bestellen, contact opnemen of bijvoorbeeld een afspraak maken. Call-to-actions zijn vaak onduidelijk, niet opvallend genoeg of te algemeen.

Wij hebben een aantal tips voor jou op een rij neergezet om meer kliks op call-to-actions te krijgen:

  • Zorg ervoor dat je call-to-actions direct en duidelijk zijn. Gebruik actieve woorden zoals “Registreer nu”, “Bestel vandaag nog” of “Ontvang gratis proefperiode”. Het is belangrijk dat je aan de bezoeker laat weten wat er gebeurt als zij op de knop drukken.
  • Maak je call-to-actions visueel opvallend door gebruik te maken van contrasterende kleuren ten opzichte van de rest van je website. Dit trekt de aandacht en maakt de call-to-action gemakkelijk vindbaar.
  • Zorg ervoor dat je call-to-action op strategische plekken op je website wordt geplaatst. De bezoeker moet namelijk eerst voldoende informatie hebben verkregen om tot actie over te gaan. Het kan slim zijn om de call-to-actions te herhalen. Door een call-to-action op verschillende plekken te plaatsen, vergroot je de kans dat gebruikers snel en gemakkelijk actie ondernemen.

Een goed voorbeeld van een website die een perfecte call-to-action gebruikt is Dropbox. In het gedeelte “boven de vouw” zijn de call-to-actions te zien met het doel de bezoeker zo snel mogelijk door het aanmeldproces te leiden. Door het aanbieden van een gratis registratie verlagen ze de drempel voor de gebruiker om actie te ondernemen.

Ga voor een optimale gebruikerservaring

Uiteraard zijn er nog véél meer UX Design fouten die wij vaak tegenkomen. Ben jij van plan om bovenstaande  tips te gaan gebruiken of ben je benieuwd of jouw website optimaal presteert op het gebied van UX? Laat ons een professionele UX check uitvoeren en ontdek hoe je jouw website kunt verbeteren om meer tevreden klanten en hogere conversies te bereiken.

Wil jij een UX Check? Mail naar Niels@besite.nl.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken